حَدَّثَنَا
آدَمُ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ عُمَيْرٍ سَمِعْتُ
عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ أَبِي بَكْرَةَ قَالَ كَتَبَ أَبُو
بَكْرَةَ إِلَى ابْنِهِ
وَكَانَ بِسِجِسْتَانَ بِأَنْ لَا تَقْضِيَ بَيْنَ اثْنَيْنِ وَأَنْتَ غَضْبَانُ
فَإِنِّي سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِوَسَلَّمَ يَقُولُ لَا
يَقْضِيَنَّ حَكَمٌ بَيْنَ اثْنَيْنِ وَهُوَ غَضْبَانُ
Terjemahan: Diriwayatkan dari Abdurrahman bin Bakrah berkata, "Abu Bakrah mengirim surat untuk anaknya yang berada di Sajistan, bahwa janganlah kamu menetapkan keputusan antara dua orang yang disaat kamu marah, kerana sungguh aku telah mendengar nabi Muhammad SAW bersabda: “Janganlah seseorang hakim menetapkan keputusan antara dua orang saat dia dalam keadaan marah
Sahih Bukhari, KitabAl-Ahkam, Bab Apabila Qadi Menetapkan Atau Berfatwa Ketika Marah, Nom Hadith 7158
Huraian Ringkas Hadith
Hadith ini melarang seorang hakim atau qadi menetapkan atau membuat sesuatu keputusan dalam keadaan marah. Menurut Ibn ad-Daqiq berkata dilarang menetapkan hukum ketika marah kerana ketika itu berlakunya perubahan emosi sehingga mempengaruhi keputusan yang dilakukan dan akan mewujudkan kekeliruan dalam penetapan hukum. Berdasarkan hal ini, ahli fiqh memperluaskan hukum ini merangkumi semua perkara yang mempengaruhi emosi seseorang seperti ketika lapar, mengantuk dan semua perkara berkenaan hati sehingga memberikan kesan negatif kepada penetapan hukum yang akan dilakukan
:Imam Syafi’e dalam al-Umm berkata
Aku tidak suka seseorang hakim menetapkan hukum pada saat lapar, penat, dan hati kacau kerana keadaan
seperti itu mengakibatkan fikiran seseorang tidak stabil
Menurut Imam Hanbal berkata: Hukum yang ditetapkan saat marah tidaklah
.dilaksanakan kerana ada larangan tegas tentang itu
Menurut Jumhur Ulama mengatakan menetapkan hukum ketika marah adalah makruh, maka ketetapannya adalah sah jika bersesuaian dengan kebenaran, namun hukum tersebut tetap makruh
No comments:
Post a Comment